Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorBeitia Jurado, Berta Alicia
dc.date.accessioned2022-04-25T16:12:02Z
dc.date.available2022-04-25T16:12:02Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://jadimike.unachi.ac.pa/handle/123456789/323
dc.description.abstractThis research was conducted from mid-2019 to March 2021; with the objective of evaluating the level of written competence in the teacher training of students of the Bachelor of Primary Education, in the Faculty of Education Sciences, of the Autonomous University of Chiriquí. The methodological approach is of a quantitative type; three instruments were applied in this study: a Likert-type survey, that was applied to 145 students of all levels of Bachelor's Degree in Primary Education; Furthermore, the focus group technique was used to obtain qualitative information from specialists in the areas of Spanish, psychology and education; who agree with the lack of knowledge of the writing competence that first year students show and that this disadvantage in writing persists and is exposed when they have to write texts; especially, the degree thesis. Moreover, a third instrument was applied to a sample of 17 Bachelor’s degree students in Primary Education from evening and night groups. This study consisted in the writing of one-page expository text which was evaluated by a rubric including four parameters that were taken into consideration as coherence, cohesion, adequacy and morphosyntactic, orthographic and lexical-semantic written correction that fourth-year students of this degree possess. The range of points obtained in the application test was between 33 to 96 points, which represented the lowest and highest score obtained by the study subjects. Considering all the students' grades, an average of 59.1 points was obtained, which indicated that most of the students do not have a satisfactory level in their writing competence. The SPSS (Statiscal Package for Social Sciences) and Excell programs were used for data processing. Finally, this study showed the necessity to apply actions to help future bachelors in Primary Education from the Faculty of Education Sciences of the UNACHI to develop their writing competence; therefore, it was designed a proposal for a diploma course with the purpose of contributing to the solution of this problem,since writing is a tool for human thinking and communication, closely linked to the pedagogical field.es_ES
dc.description.abstractEsta investigación se realizó desde mediados del 2019 hasta marzo del 2021; con el objetivo de evaluar el nivel de la competencia escritural en la formación docente de los estudiantes de la Licenciatura en Educación Primaria de la Facultad Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Chiriquí. El enfoque metodológico es de tipo cuantitativo; en el estudio se emplearon tres instrumentos: una encuesta tipo Likert, aplicada a 145 estudiantes de todos los niveles de la Licenciatura en Educación Primaria; además, se utilizó la técnica del grupo fiocalpam obtener información cualitativa de los especialistas de las áreas de español, psicología y educación; quienes se mostraron de acuerdo con la falta de dominio de la competencia escritural que evidencian los estudiantes desde primer ingreso y que esta debilidad en la escritura persiste y se presenta cuando tienen que redactar textos; especialmente, la tesis de grado. Además, fije aplicado un tercer instrumento a una muestra de 17 estudiantes de cuarto año de la Licenciatura en Educación Primaria de los grupos vespertino y nocturno. Este consistió en la redacción de un texto expositivo de una cuartilla de extensión y para su evaluación se empleó una rúbrica; mediante la cual se tomaron en consideración cuatro parámetros que comprenden la coherencia, la cohesión, la adecuación y la corrección Morfosintáctica, ortográfica y léxico-semántica escrituras que poseen los estudiantes de cuarto año de esta licenciatura. El rango de puntos obtenidos en la prueba de aplicación se encontró entre los 33 a 96 puntos; los cuales representaron, la menor y mayor puntuación obtenida por los sujetos de estudio.
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chiriquí.es_ES
dc.subjectTESIS - DOCTORADO EN CIENCIAS DE LA EDUCACIÓNes_ES
dc.titleCompetencia escritural en la formación docente de los estudiantes de educación primaria. Facultad de educación.es_ES
dc.typeThesises_ES


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem