El clúster marítimo panameño: potencial para el desarrollo de un hub logístico regional y su aprovechamiento para mejorar las exportaciones de Panamá.
Abstract
Panama's privileged geographical position, together with its maritime infrastructure, areof crucial importance for international trade and for the panamanianeconomy. This is mainly due to the Panama Canal and the traffic that connects a good part of the northern hemisphere; Between the east, west, north and south, but more importantly among one of the most densely loaded routes; Asia with the east coast of the United States and Europe. Regionally, the Panama Canal represents a strategic connectivity center, providing access to more than 1,700 ports weekly, and domestically for Panama, the interoceanic region has gained importance for the national economy as the maritime and logistics sectors represent more than 33% of the Panama's gross domestic product, according to measurements made by the consulting firm INTRACORP (foritsacronym in Spanish) in 2014. The purpose of this article is to examine thePanamanian maritime cluster, its strengths and weaknesses, and to analyze how it can be used for the development of Panama as a regional logistics centerthat promotes and facilitates panamanian exports. La privilegiada posición geográfica de Panamá, junto con su infraestructura marítima, son de crucial importancia para el comercio internacional y para la economía panameña. Esto se debe principalmente al Canal de Panamá y al tráfico que conecta una buena parte del hemisferio norte; entre el este, oeste, norte y sur, pero más importante entre una de las rutas de más densidad de carga, la de Asia con la costa este de los Estados Unidos y Europa. Regionalmente, el Canal de Panamá representa un centro de conectividad estratégico ya que provee acceso a más de 1,700 puertos semanalmente, y domésticamente para Panamá, la región interoceánica ha ganado importancia para la economía nacional pues los sectores marítimos y logísticos representan más del 33% del Producto Interno Bruto de Panamá, de acuerdo a mediciones realizadas por la firma consultora INTRACORP5 en el año 2014. El propósito de este artículo es examinar el clúster marítimo panameño, sus fortalezas y debilidades, y analizar la forma en que el mismo puede ser utilizado para el desarrollo de Panamá como un centro logístico regional que impulse y facilite las exportaciones panameñas.
URI
https://revistas.unachi.ac.pa/index.php/pluseconomia/article/view/69http://jadimike.unachi.ac.pa/handle/123456789/658