Comprensión del acoso laboral desde diferentes constructos teóricos
Date
2020-12Author
Arenas Falótico, Andrés Jerónimo
Bayón Pérez, Jessica
Lominchar Jiménez, José
Metadata
Show full item recordAbstract
Workplace harassment, also known as “mobbing” is one of the psychosocial phenomena that causes the greatest concern at the socio-occupational level. The presence of this risk, which affects the prevention of occupational risks in the workplace, has been increasing. As a result of the increase in these unwanted events, the study focused on the types of workplace harassment according to the social actors involved, phases of workplace harassment, current situation, effects or consequences of workplace harassment.All attempts to reduce this problem are being proportional to the severity of the situation. For this reason, a study is carried out from a psychological and sociological point of view. Likewise, it is in the power of the companies to develop the necessary mechanisms to reduce this type of actions that harm the victim, but also the entity. If a problem of this magnitude is detected, it is advisable for the affected person to notify the address, and request medical and psychological assistance to alleviate and reduce the negative impact caused. El acoso laboral, también conocido como “mobbing” es uno de los fenómenos psicosociales que causa mayor preocupación a nivel sociolaboral. La presencia de este riesgo que, afecta en la prevención de riesgos laborales en los centros de trabajo ha ido en aumento. A consecuencia del incremento de estos hechos no deseados, se enfocó el estudio en los tipos de acoso laboral según los actores sociales intervinientes, fases del acoso laboral, situación actual, efectos o consecuencias del acoso laboral. Todos los intentos por reducir este problema están siendo proporcionales a la gravedad de la situación. Es por ello, que se realiza un estudio desde un punto de vista psicológico y sociológico. Asimismo, está en poder de las empresas desarrollar los mecanismos necesarios que aminoren este tipo de acciones que perjudican a la víctima, pero también a la entidad. Si se detecta un problema de esta magnitud lo aconsejable es que la persona afectada lo comunique a dirección, y solicite asistencia médica y psicológica para paliar y disminuir el negativo impacto ocasionado.
URI
http://jadimike.unachi.ac.pa/handle/123456789/705https://revistas.unachi.ac.pa/index.php/pluseconomia/article/view/467