Estrategia de comunicación del estado para fomentar cultura ambiental, ciudadana, responsable del ambiente en la periferia urbana de la ciudad de David, y semiurbana de Puerto Pedregal, Provincia de Chiriquí, República de Panamá, 2013-2017.
Abstract
The present doctoral thesis titled State Communication Strategies to promote responsible
citizen environmental culture, of the environment in the urban periphery of the city of
David, and semi-urban areas of Puerto Pedregal, Province of Chiriquí, Republic of
Panamá, 2013-2017, the object variables of the investigation, were distinguished and on
the conceptual and epistemic, methodological and technological bases, revealing with it,
the internalized and externalized dimensions from the observer system. The conceptualized expanded ones, served to condense them into operative and manageable variables, such as the dependent variable State communicative strategy, finding that the forms, application methods and government hierarchies, the professional civil servants who do know the communicative trade and the citizens have no incidents some, on the methods and ways of communicating, since they are only external clients such as the Demographic and economic population who are not given participation; The media, transmit environmental information and messages, is a social responsibility of the medium itself; Municipal governance, become sets of programming and participatory actions in defense of citizens and the environment; the factual-objective descriptions, but also due to the values, beliefs, traditions, customs that are often harmful to the environment, revealed the imperative need for Environmental culture, since it must reasonably contribute to the well-being of citizens and the environment. La presente tesis doctoral titulada Estrategias de Comunicación del Estado para fomentar
cultura ambiental ciudadana responsable, del ambiente en la periferia urbana de la ciudad
de David, y semiurbana de Puerto Pedregal, Provincia de Chiriquí, República de Panamá,
2013-2017, las variables objeto de la investigación, fueron distinguidas sobre las bases
conceptuales y epistémicas, metodológicas y tecnológicas, desvelándose con ello, las
dimensiones interiorizadas y exteriorizadas desde del sistema de observadores. Las
conceptualizadas ampliadas, sirvieron para condensarlas en variables operativas y
manejables, como fue la variable dependiente Estrategia comunicativa del Estado,
encontrándose que las formas, métodos de aplicaciones y jerarquías gubernamentales, el
funcionariado profesional que si sabe del oficio comunicativo y los ciudadanos no tiene
incidencias alguna, sobre los métodos y formas de comunicar, pues solo son los clientes
externos como es la Población demográfica y económica a los que no se les da
participación; los Medios de comunicación, transmiten las informaciones y mensajes
ambientales, sea una responsabilidad social del propio medio; la Gobernanza municipal, se
conviertan en conjuntos de acciones engramadoras y participativos en defensa de los
ciudadanos y del ambiente; las descripciones fácticas-objetivas, pero también por los
valores, creencias, tradiciones, costumbres muchas veces dañinas al ambiente, desvelaron
la necesidad imperiosa de la Cultura ambiental, puesto que ha de contribuir
racionablemente con el bienestar de los ciudadano y el ambiente.