Gestión estratégica desde la segmentación de mercados en comunidades universitarias
Abstract
Marketing strategies, like other variables of various disciplines, are based on focused management, in this sense it is necessary to optimize organizational processes from the achievement of goals from a true market segmentation. In this sense, the research presents the general objective of analyzing strategic management from the segmentation of markets in educational communities, where it was delimited into two organizational units such as the Central Campus and the San Miguelito Regional University Centerof the University of Panama. A positivist paradigm framed the approach, with methodology outlined by a type of applied, descriptive, non-experimental field study, and cross section. The population consisted of 80 subjects through quota sampling, which managed to support the measurement and quantitative data that allowed obtaining evidence and constructs supported by the variables. For the collection of information, a self-administered questionnaire was applied from the GOOGLE FORM tool. The content validity was applied to it through the judgment of three experts; as well as the reliability process applying the Cronbach Alpha coefficient, being high at 0.91, which allowed the application of the designed Likert-type instrument. The results led to the conclusion of the need to deepen and disseminate internal marketing strategies for the university transformation and innovation process, through the promotion of services from objective and palpable segmentation. Las estrategias de mercadeo al igual que otras variables de diversas disciplinas se basan en la gestión focalizada, en tal sentido es necesario optimizar procesos organizacionales desde la consecución de metas desde una verdadera segmentación de mercados. En tal sentido la investigación presenta el objetivo general de Analizar la gestión estratégica desde la segmentación de mercados en comunidades educativas, donde la misma se delimitó en dos unidades organizacionales como el Campus Central y Centro Regional Universitario de San Miguelito de la Universidad de Panamá. Un paradigma positivista enmarcó el enfoque, con metodología delineada por un tipo de estudio aplicado, descriptivo, no experimental de campo, y corte transversal. La población estuvo constituida por 80 sujetos mediante un muestreo por cuota, que logró apoyar la medición y datos cuantitativos que permitió obtener evidencia y constructos apoyados en las variables. Para la recolección de información, se aplicó un cuestionario auto administrado desde la herramienta GOOGLE FORM. Al mismo se le aplicó la validez de contenido a través del juicio de tres expertos; así como el proceso de confiabilidad aplicando el coeficiente Alfa Cronbach siendo alta al arrojar un 0,91 que permitió aplicar el instrumento tipo Likert diseñado. Los resultados llevaron a concluir la necesidad de profundizar y difundir estrategias de mercadeo interno para el proceso de transformación e innovación universitaria, a través de la promoción de servicios desde la segmentación objetiva y palpable.
URI
http://jadimike.unachi.ac.pa/handle/123456789/845https://revistas.unachi.ac.pa/index.php/pluseconomia/article/view/622