Factores influyentes en el proceso de elaboración de tesis en los participantes del programa de doctorado en ciencias de la educación, UNACHI, 2018.
Abstract
The research called influent factors in the thesis elaboration process for scientific production and research activity of participants of the doctoral program in education sciens had as main objective to analyze the factors that influence the process involved in the thesis elaboration PhD according to the perception of the participants of this academic program.
To achieve this objective, an epistemological methodology of the positivist type has been used, under the mixed approach and using descriptive, transversal and projective type research. In total, 115 informant subjects were considered in the inclusion criteria for graduates of the Doctoral Program (with a degree obtained) and doctoral students in the procedure for the preparation and support of the doctoral thesis. The sample selection is of a non-probabilistic type for convenience, therefore, all those who participated in the Program were considered in the analysis of the information.
The information was collected through techniques such as observation (offices and section where classes take place), interviews (Program coordinator) and documentary review (DoctoraI Thesis Regulation) from the qualitative approach and a questionnaire to assess personal (family, economic, psychological) and institutional factors using the survey technique aimed at the reporting subjects from the quantitative approach.
The findings allowed us to detect the weaknesses and strengths of the Program, but mainly, among other things: the lack of infrastructure, classrooms with minimum technological requirements, the willingness to obtain reliable and viable information on administrative procedures and the lack of guidance for the development and delivery of research papers, as well as the lack of library resources.
To complement the research work a proposal was developed that arises as a result of the data previously obtained. The proposal consists of an architectural design of a building that includes administrative offices and classrooms for the Doctorate in Educational Sciences. With this design, the Doctoral Program would be strengthened from the infrastructure point of view, contributing significantly to creating a comfortable and suitable environment that encourages the research and teaching process. Under this concept, an urgent need is projected that must be met given the academic relevance of the highest level educational offered by both the Faculty of Education Sciences and the Autonomous University of Chiriquí. La investigación denominada: factores influyentes en el proceso de elaboración de tesis para la producción científica y la actividad investigadora de los participantes del programa en doctorado en ciencias de la educación, tiene como objetivo principal analizar los factores influyentes dentro del proceso que conlleva la elaboración de tesis doctoral según los participantes de dicho Programa Académico.
Para cumplir con dicho objetivo se ha utilizado una metodología epistemológica de tipo positivista, bajo el enfoque mixto y utilizando la investigación tipo descriptiva, transversal y proyectiva. En total se consideraron 115 sujetos informantes tomando en cuenta como criterio de Inclusión a los egresados del Programa Doctoral(con título obtenido) y doctorandos en el procedimiento de elaboración y sustentación de tesis doctoras. La selección muestra les de tipo no probabilística por conveniencia, por lo que, se consideró a todos aquellos que han participado del Programa.
La recolección de la información se realizó a través de técnicas como la observación (oficinas y sección donde se desarrolla las clases), entrevista (coordinadora del Programa) y la revisión documental (Reglamento de Tesis Doctoral) desde el enfoque cualitativo y un cuestionario para valorar los factores personales (condición familiar, económica. psicológica) e institucionales utilizando la técnica de encuesta dirigida a los sujetos informantes desde el enfoque cuantitativo.
Los hallazgos encontrados permiten detectar las debilidades y fortalezas del Programa, pero principalmente, entre otras cosas: la falta de infraestructura, de aulas de clases con requerimientos mínimos tecnológicos, la disposición para obtener información confiable y viable sobre los procedimientos administrativos y la falta de orientación para el desarrollo y entrega de los trabajos de investigación, así, como, también, la carencia en cuanto a los recursos bibliotecarios.
Para complementar el trabajo de investigación se desarrolla una propuesta que surge producto de los resultados obtenidos, por lo tanto, está enfocada a mostrar el diseño arquitectónico de un edificio que incluye las oficinas administrativas como aulas de clases para el Doctorado en Ciencias de la Educación. Con este diseño se lograría fortalecer el Programa Doctoral desde el punto de vista de la infraestructura. Bajo este concepto se proyecta una necesidad urgente que debe atenderle dada la relevancia académica producto de la oferta educativa de máximo nivel que ofrece tanto la Facultad Ciencias de la Educación como la Universidad Autónoma de Chiriquí.