Pertinencia entre diseño curricular y la formación académica del doctorado en ciencias de la educación.
Fecha
2019Autor
Acosta, Katia Isabel
Contreras, Héctor
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
The continuous built of new knowledge plus the society exigencies take us to check out our
plans of study, the different courses and programs that the universities offer to the students now.
The objective is that these programs have a positive impact in the social development through
a qualified personal in the working and enterprise sectors. This is the point in which the Faculty
of Science of Education is making emphasis on the PhD. program considering some approaches
and groups of work to analyze the impact and goals achieved on it. Working on this
investigation research, we try to help by collecting data from the people involved on the
development of it.
Objectives
The objective of this investigation is to determine the way in which PhD educative experiences
affected the possible changes at the curriculum at the Education Faculty in Universidad
Autónoma de Chiriquí since 1999. Having this objective in mind, the research question is: What
is the relevance between the curriculum design and the academic instruction in relation to the
students of the PhD. program of Science of Education from the Universidad Autónoma de
Chiriquí? On this context, it will be considered the social exigencies and the rules established
by the national, institution and international evaluating and accrediting staff concerning to the
curriculum design at the post grade level and the evidences given by the teachers of the program
and the different authorities involved in.
The answer of the research question will come through the analysis of the data collected 6pm
the poll opinion including the different elements consulted like: graduated members from PhD .
post grade, teachers from the program and the authorities from the Science of Education Faculty
who are directly related with the development of the program.
The students who finished the program, teachers, and authorities stated their satisfaction for the
program achievements gotten through the program on itself. They also pointed out their interest
on the different emphasis on the diversification of the program; in addition, it also represents a
more complete offer to justin the doctor degree. On the side of the authorities and teachers who
work in the program, they agree with the stated changes with the objective to improve and
adequate the Science of Education PhD offer in relation to the different proposed emphasis. La generación constante de nuevos conocimientos aunado a las exigencias de la sociedad
llevan a la revisión periódica de los planes de estudios de las carreras y programas que ofertar
las Universidades en la actualidad. Con este trabajo de investigación se pretende contribuir
en alguna medida con ese propósito mediante la recolección y análisis de información
suministrada por los informantes involucrados en el desarrollo del programa.
El objetivo de este estudio radica en comprobar la pertenencia que existe entre el diseño
curricular y la formación académica de los participantes del Programa de Doctorado en Ciencias
de la Educación de la Universidad Autónoma de Chiriquí. En este contexto, se considerara las
exigencias sociales y las normas establecidas por los organismos evaluadores y acreditadores
institucionales, nacionales e internacionales respecto a los diseños curriculares en el nivel de
postgrado y los aportes que ofrezcan tanto docentes del programa como las autoridades
relacionadas al mismo.
La pregunta de investigación se responde a través del análisis de los datos recolectados de
la aplicación de encuestas a los diferentes estratos consultados a saber, egresados del programa
de doctorado docentes que dictan clases en el programa y las autoridades de la Facultad de
Ciencias de la Educación quienes han tenido relación directa con el desarrollo del mismo.
Tanto los egresados del programa como las autoridades y docentes manifestaron estar
satisfecho con los logros alcanzados por el programa hasta el momento pero a la vez señalaron
estar de acuerdo con los distintos énfasis que pretende ofertar el programa doctoral.