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dc.creatorVásquez Diez, Iris Itzel
dc.creatorÁvila Moran, Federico
dc.creatorSierra, Sandra
dc.creatorHernández , Gidalty
dc.date2025-07-31
dc.date.accessioned2025-08-05T15:27:49Z
dc.date.available2025-08-05T15:27:49Z
dc.identifierhttps://revistas.unachi.ac.pa/index.php/medicocientifica/article/view/894
dc.identifier10.59722/rmcu.v2i2.894
dc.identifier.urihttp://jadimike.unachi.ac.pa/handle/123456789/2465
dc.identifier.urihttps://revistas.unachi.ac.pa/index.php/medicocientifica/article/view/894
dc.descriptionThe research focuses on the effectiveness of an educational intervention through clinical simulation of cardiac rhythms among emergency medical students at the Universidad Autónoma de Chiriquí. The goal is to evaluate whether the use of an interactive simulator, along with multimedia support and guidance from instructors, significantly improves knowledge about recognizing cardiac rhythms compared to a control group. The central question is: Is there an effectiveness of the educational intervention of clinical simulation of cardiac rhythms among students? Hypothesis: Students using an interactive simulator with multimedia support and instructor guidance experience a significant improvement in acquiring knowledge about recognizing cardiac rhythms compared to those who do not receive this intervention. Methodology Study type: Quantitative, cross-sectional cohort, and experimental. Technique: Survey through a Google Form. Participants: First, second, and third-year emergency medical students. Results Participants had an average age of 20.6 years, with a predominance of the female gender. 55 % of the intervention group had prior experience with simulation. Both groups showed an average pre-test score of 26.8. Significant differences were found in the intervention group (p=0.01) and in the control group (p=0.024), with effect sizes of 0.52 and 0.32, respectively. The intervention group demonstrated a greater effect in improving knowledge about cardiac rhythms. This study suggests that clinical simulation can be an effective method in emergency medical education.en-US
dc.descriptionLa investigación se centra en la efectividad de una intervención educativa mediante simulación clínica de ritmos cardíacos en estudiantes de emergencias médicas de la Universidad Autónoma de Chiriquí. El objetivo es evaluar el uso de un simulador interactivo que,  junto con apoyo multimedia y la guía de docentes, mejora significativamente el conocimiento sobre el reconocimiento de ritmos cardíacos en comparación con un grupo de control. La pregunta central: ¿Existeefectividad de la  intervención educativa  de simulación clínica de ritmos cardíacos en los estudiantes? Hipótesis: Los estudiantes que utilizan un simulador interactivo con apoyo  multimedia y la guía de docentes experimentan una mejora significativa en la adquisición del conocimiento sobre el reconocimiento de los ritmos cardíacos en comparación con aquellos que no reciben esta intervención. Metodología Tipo de estudio: Cuantitativo, de cohorte transversal y experimental. Técnica: Encuesta a través de un formulario de Google. Participantes: Estudiantes de primero, segundo, y tercer año de emergencias médicas. Resultados Estudiantes con un promedio de edad de 20.6 años, predominando el género femenino. El 55 % del grupo de intervención tenía experiencia previa con simulación. Ambos grupos mostraron un promedio de pre test de 26.8. Se encontraron diferencias significativas en el grupo de intervención (p=0.01) y en el grupo control (p=0.024), con tamaños de efecto de 0.52 y 0.32, respectivamente. El grupo de intervención mostró un mayor efecto en la mejora del conocimiento sobre ritmos cardíacos. Este estudio sugiere que la simulación clínica puede ser un método efectivo en la educación de emergencias médicas.es-ES
dc.description.abstractLa investigación se centra en la efectividad de una intervención educativa mediante simulación clínica de ritmos cardíacos en estudiantes de emergencias médicas de la Universidad Autónoma de Chiriquí. El objetivo es evaluar el uso de un simulador interactivo que,  junto con apoyo multimedia y la guía de docentes, mejora significativamente el conocimiento sobre el reconocimiento de ritmos cardíacos en comparación con un grupo de control. La pregunta central: ¿Existeefectividad de la  intervención educativa  de simulación clínica de ritmos cardíacos en los estudiantes? Hipótesis: Los estudiantes que utilizan un simulador interactivo con apoyo  multimedia y la guía de docentes experimentan una mejora significativa en la adquisición del conocimiento sobre el reconocimiento de los ritmos cardíacos en comparación con aquellos que no reciben esta intervención. Metodología Tipo de estudio: Cuantitativo, de cohorte transversal y experimental. Técnica: Encuesta a través de un formulario de Google. Participantes: Estudiantes de primero, segundo, y tercer año de emergencias médicas. Resultados Estudiantes con un promedio de edad de 20.6 años, predominando el género femenino. El 55 % del grupo de intervención tenía experiencia previa con simulación. Ambos grupos mostraron un promedio de pre test de 26.8. Se encontraron diferencias significativas en el grupo de intervención (p=0.01) y en el grupo control (p=0.024), con tamaños de efecto de 0.52 y 0.32, respectivamente. El grupo de intervención mostró un mayor efecto en la mejora del conocimiento sobre ritmos cardíacos. Este estudio sugiere que la simulación clínica puede ser un método efectivo en la educación de emergencias médicas.es-ES
dc.description.abstractThe research focuses on the effectiveness of an educational intervention through clinical simulation of cardiac rhythms among emergency medical students at the Universidad Autónoma de Chiriquí. The goal is to evaluate whether the use of an interactive simulator, along with multimedia support and guidance from instructors, significantly improves knowledge about recognizing cardiac rhythms compared to a control group. The central question is: Is there an effectiveness of the educational intervention of clinical simulation of cardiac rhythms among students? Hypothesis: Students using an interactive simulator with multimedia support and instructor guidance experience a significant improvement in acquiring knowledge about recognizing cardiac rhythms compared to those who do not receive this intervention. Methodology Study type: Quantitative, cross-sectional cohort, and experimental. Technique: Survey through a Google Form. Participants: First, second, and third-year emergency medical students. Results Participants had an average age of 20.6 years, with a predominance of the female gender. 55 % of the intervention group had prior experience with simulation. Both groups showed an average pre-test score of 26.8. Significant differences were found in the intervention group (p=0.01) and in the control group (p=0.024), with effect sizes of 0.52 and 0.32, respectively. The intervention group demonstrated a greater effect in improving knowledge about cardiac rhythms. This study suggests that clinical simulation can be an effective method in emergency medical education.en_Us
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chiriquíes-ES
dc.relationhttps://revistas.unachi.ac.pa/index.php/medicocientifica/article/view/894/844
dc.relationhttps://revistas.unachi.ac.pa/index.php/medicocientifica/article/view/894/850
dc.rightsDerechos de autor 2025 Revista Médico Científica UNACHIes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceRevista Médico Científica UNACHI; Vol. 2 Núm. 2 (2025): Revista Médico Científica UNACHI; 7-15es-ES
dc.source2992-6610
dc.subjectRitmos cardíacoses-ES
dc.subjectIntervenciónes-ES
dc.subjectEvidenciaes-ES
dc.subjectSimulaciónes-ES
dc.subjectHabilidadeses-ES
dc.titleIntervención educativa de simulación clínica de ritmos cardíacos en el aprendizaje.: Estudiantes de emergencias médicas, Universidad Autónoma de Chiriquí, diciembre del 2023 a noviembre del 2024.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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