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dc.contributor.authorHerrera, Rafael
dc.contributor.authorQuesada Rosales, Ariella
dc.contributor.authorTristán Jiménez, Arianna
dc.date.accessioned2023-01-31T19:40:58Z
dc.date.available2023-01-31T19:40:58Z
dc.date.issued2022-07
dc.identifierhttps://revistas.unachi.ac.pa/index.php/pluseconomia/article/view/566
dc.identifier.issn2644-4046
dc.identifier.urihttp://jadimike.unachi.ac.pa/handle/123456789/750
dc.identifier.urihttps://revistas.unachi.ac.pa/index.php/pluseconomia/article/view/566
dc.description.abstractThe changing and dynamic context in which companiescompete leads them to seek mechanisms to differentiate themselves and add value to their customers. From this perspective, they are forced to constantly innovate. Likewise, their internal capacities, especially SMEs, are limited and that is why they turn to external agents to carry out co-creation processes. Although the issue of cooperation and co-creation between actors has been studied, the degree of communication between the various actors and their participation in the stages of the innovation project is not explored. The objective of this paper is to analyze the degree of communication and participation of certain stakeholders (customers, suppliers, universities) in the different stages of the innovation process of manufacturing and service companies. For this, an index on communication between actors is established. This work contributes to understanding what are the roles assumed by the different actors in innovation processes and how they behave depending on various characteristics of the companies.en_US
dc.description.abstractEl contexto cambiante y dinámico en que compiten las empresas las lleva a buscar mecanismos para diferenciarse y agregar valor a sus clientes. Desde esta perspectiva, se ven obligadas a innovar de manera constante. Asimismo, las capacidades internas con que cuentan, especialmente las Pymes, son limitadas y por eso acuden a agentes externos para realizar procesos de co-creación. Aunque el tema de cooperación y co-creación entre actores ha sido estudiado, no se explora el grado de comunicación entre los diversos actores y cuál es su participación en las etapas del proyecto de innovación. El objetivo del presente trabajo es analizar el grado de comunicación y la participación de determinados actores (clientes, proveedores, universidades) en las diferentes etapas del proceso de innovación de las empresas manufactureras y de servicios. Para esto se establece un índice sobre comunicación entre actores. Este trabajo contribuye a entender cuáles son los roles que asumen los diferentes actores en los procesos de innovación y cómo se comportan dependiendo de diversas características de las empresas.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chiriquí.es_ES
dc.subjectCO-CREACIÓNes_ES
dc.subjectUNIVERSIDADes_ES
dc.subjectCLIENTESes_ES
dc.subjectINNOVACIÓNes_ES
dc.subjectDESARROLLO EMPRESARIALes_ES
dc.titleCooperación y co-creación; el rol de los actores en los procesos de innovación empresariales_ES
dc.typeArticlees_ES


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