Conocimiento de reanimación cardiopulmonar en el personal administrativo de la Universidad Autónoma de Chiriquí, distrito de David, abril 2019.
Resumen
Objective: To determine the level of knowledge of cardiopulmonary resuscitation that the
administrative workers of the Autonomous University of Chiriquí have.
Materials and Method: Quantitative, descriptive, and non-experimental study. A selection of 39
workers was made through convenience sampling. The instrument used contains 12 items and was
divided into three sections, in which data were obtained on the knowledge of cardiopulmonary
resuscitation, identification of a cardiorespiratory arrest and preparation for a cardiorespiratory
arrest
Results: The study sample consisted of 39 patients, of which 87.18% had not taken a course on
cardiopulmonary resuscitation; 97.44% do not consider it necessary; 84.62% have not witnessed a
cardiorespiratory arrest; 66.67% do not know that it is a cardiopulmonary resuscitation; 66.67% do
not know how to evaluate the state of consciousness; 53.85% know how to check breathing;
84.61% do not know how to take a pulse; 97.44% do not know what is the sequence of resuscitation
compressions / ventilations; 94.87% do not know that it is an automatic external defibrillator;
94.87% do not know what the purpose of an automated external defibrillator is; 100.00% do not
know the sequence of cardiopulmonary resuscitation in children older than 1 year and 89.74% of
the workers do not know the sequence of rescue breathing.
Conclusion: It was shown that the level of knowledge of cardiopulmonary resuscitation that
administrative workers of the Autonomous University of Chiriquí have is insufficient. It is
important to establish strategies that allow workers access to life-saving cardiopulmonary
resuscitation training in the event of cardiorespiratory arrest.
Key Words: Cardiopulmonary resuscitation, cardiorespiratory arrest, university. Determinar el nivel de conocimiento de reanimación cardiopulmonar que tienen los trabajadores administrativos de la Universidad Autónoma de Chiriquí. Materiales y Método: Estudio cuantitativo, descriptivo y no experimental. Se realizó una selección de 39 trabajadores a través de muestreo probabilístico a conveniencia. El instrumento utilizado contiene 12 ítems y se dividió en tres secciones, en las cuales se obtuvieron datos sobre el conocimiento de reanimación cardiopulmonar, identificación de una parada cardiorrespiratoria y la preparación ante un paro cardiorrespiratorio. Resultados: La muestra del estudio fue de 39 pacientes, de los cuáles el 87.18% no ha tomado algún curso sobre reanimación cardiopulmonar; 97.44% no lo considera necesario; el 84.62% no ha presenciado un paro cardiorrespiratorio; 66.67% no sabe que es una reanimación cardiopulmonar; 66.67% no saben evaluar el estado de conciencia; 53.85% sabe verificar la respiración; 84.61% no sabe cómo tomar el pulso; 97.44% no conoce usted cuál es la secuencia de reanimación compresiones/ventilaciones; 94.87% no sabe que es un desfibrilador externo automático; 94.87% no sabe cuál es el propósito de un desfibrilador externo automático; 100.00% no conoce la secuencia de reanimación cardiopulmonar en niños mayores de 1 año y el 89.74 % de los trabajadores no conoce la secuencia de la respiración de salvamento. Conclusión: Se demostró que el nivel de conocimiento de reanimación cardiopulmonar que tienen los trabajadores administrativos de la Universidad Autónoma de Chiriquí es insuficiente. Es importante establecer estrategias que permitan que los trabajadores tengan acceso a capacitaciones de reanimación cardiopulmonar para salvar vidas en caso de un paro cardiorrespiratorio.