• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   JÄ DIMIKE Home
  • Tesis
  • Tesis Maestría
  • Facultad de Ciencias Naturales y Exactas
  • Maestría en Biología
  • View Item
  •   JÄ DIMIKE Home
  • Tesis
  • Tesis Maestría
  • Facultad de Ciencias Naturales y Exactas
  • Maestría en Biología
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Estrategia de educación ambiental acerca de la avifauna en áreas próximas a los centros educativos en Playa Leona y Puerto Caimito, Panamá Oeste.

Thumbnail
View/Open
Tesis Olmedo Frago (Maestría) en Biología 2023.pdf (6.996Mb)
Date
2023
Author
Frago Pinto, Olmedo Yorney
Metadata
Show full item record
Abstract
La diversidad de aves puede aprovecharse para enseñar contenidos curriculares. Se diseñó una estrategia didáctica de educación ambiental basada en las aves, contextualizada y correlacionada con el programa de estudios de 6°, para promover adquisición de nuevos conocimientos y competencias en estudiantes de centros educativos de Playa Leona y Puerto Caimito, Panamá Oeste. Se censó las aves con mayor presencia mediante el método de conteo en puntos fijos propuesto por Ralph et al. 1996, en un perímetro de 500 m en los centros educativos de Playa Leona y Puerto Caimito; 100 m fue la distancia entre cada uno de los 6 puntos de conteo por área, teniendo 4 réplicas para cada punto; se determinó saberes de 32 docentes y expertos, con encuestas y técnica de grupo focal, se identificó contenidos programáticos de sexto grado que pueden correlacionarse con la avifauna producto del censo, se diseñó actividades lúdicas, un catálogo pictórico contextualizado al contenido programático de Matemática, Español y Ciencias Naturales de 6°. En el área de Playa Leona, se observó 65 especies de aves durante el censo, y en Puerto Caimito, 84 especies siendo de mayor presencia Coragyps atratus, Phalacrocorax brasilianus, Ardea alba, Quiscalus mexicanus, Fregata magnificens y Buteogallus anthracinus. La hoja de ruta de la estrategia contempla actividades lúdicas con aves en temas como comunicación verbal y no verbal, ortografía, narración; números naturales, fracciones, estadística, los sentidos, biodiversidad.
 
The diversity of birds can be used to teach curricular content. A didactic strategy of environmental education based on birds, contextualized, and correlated with the 6th grade study program, was designed to promote the acquisition of new knowledge and skills in students from educational centers in Playa Leona and Puerto Caimito, Panamá Oeste(Western Panamá). The birds with the greatest presence were counted using the fixed point counting method proposed by Ralph et al. 1996, in a perimeter of 500 m in the educational centers of Playa Leona and Puerto Caimito; 100 m was the distance between each of the 6 counting points per area, having 4 replicates for each point; The knowledge of 32 teachers and experts was determined with surveys and a focus group technique, sixth grade programmatic content was identified that can be correlated with the avifauna product of the census, playful activities were designed, a pictorial catalog contextualized to the programmatic content of mathematics, Spanish and 6th grade natural sciences. In the area of Playa Leona, 65 species of birds were observed during the census, and in Puerto Caimito, 84 species, the most prevalent being Coragyps atratus, Phalacrocorax brasilianus, Ardea alba, Quiscalus mexicanus, Fregata magnificens, and Buteogallus anthracinus. The strategy roadmap includes playful activities with birds on topics such as verbal and non-verbal Communication, spelling, Narration, Natural Numbers, fractions, statistics, the Senses, Biodiversity.
 
URI
http://jadimike.unachi.ac.pa/handle/123456789/777
Collections
  • Maestría en Biología [32]

Universidad Autónoma de Chiriquí copyright © 2021 . DSpace software

Universidad Autónoma de Chiriquí
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Universidad Autónoma de Chiriquí copyright © 2021 . DSpace software

Universidad Autónoma de Chiriquí