Retos gerenciales de la educación ante la diversidad cultural en el distrito de Boquete.
Abstract
The general objective of this research is to analyze the challenges that a educational
manager in the face of cultural diversity in the institutions Benigno Tomás Argote and the
Guadalupano Institute of the Boquete region.
It is oriented under a mixed type approach, with a descriptive and correlational scope;
since it measures the degree of relationship between the variables.
Regarding the quantitative paradigm, it is non-experimental, cross-sectional,
considering that the data will be collected in a single moment, with a descriptive and
correlational scope, cross-sectional and for the qualitative aspect, the action research design
was used, since the researcher is involved. with the population to learn about the
circumstance and suggest alternatives for improvement.
Respecting the quantitative analysis and checking the reliability of the instrument, it
was calculated by Cronbach's Alpha coefficient, resulting in 0.973, which indicated highly
acceptable according to the scale.
The type of sample was simple random, this technique consists in which all the
elements that make up the universe have the same probability of being selected.
For the purpose of the surveys, 40 students were taken: 20 from the Benigno Tomás
Argote School and 20 from the Guadalupano Institute. As for teaching staff between the
two schools there were 30.
The collection instruments yielded significant results; since it was possible to show
weaknesses in the topic of study. Finally, this research presents as a product of the analysis, reflection and rigorous
support of existing theories based on the findings, the proposal: Design a magazine with
strategic management guidelines for socio-educational intervention, from the intercultural
perspective, in the Benigno Tomás Argote and the Guadalupano Institute in the Boquete
region. Esta investigación tiene como objetivo general: Analizar los retos que debe asumir
un gerente educativo ante la diversidad cultural en las instituciones Benigno Tomás Argote
y el Instituto Guadalupano de la región de Boquete.
Se orienta bajo un enfoque tipo mixto, con alcance descriptivo y correlacional; ya
que mide el grado de relación entre las variables. En cuanto al paradigma cuantitativo es no
experimental transversal considerando que los datos serán colectados en un solo momento,
con alcance descriptivo y correlacional, de corte transversal y para el aspecto cualitativo, se
utilizó el diseño de investigación acción, debido a que el investigador se involucra con la
población para conocer la circunstancia y sugerir alternativas de mejora.
Con respecto, al análisis cuantitativo y comprobar la confiabilidad del instrumento
se calculó por el coeficiente Alfa de Cronbach, resultando 0.973 lo que indicó altamente
aceptable según la escala.
El tipo de muestra fue aleatoria simple, esta técnica consiste en la que todos los
elementos que conforman el universo tienen idéntica probabilidad de ser seleccionados.
Para efecto de las encuestas se tomaron 40 estudiantes: 20 del Colegio Benigno
Tomás Argote y 20 del Instituto Guadalupano. En cuanto a estamento docente entre los dos
planteles eran 30.
Los instrumentos de recolección arrojaron resultados significativos; ya que se pudo
evidenciar debilidades en el tópico de estudio.
Finalmente, en esta investigación se presenta como producto del análisis, reflexión
y apoyo riguroso de teorías existentes sustentadas en los hallazgos, la propuesta: Diseñar
una revista con lineamientos estratégicos gerenciales para la intervención socioeducativa,
desde la perspectiva de la intercultural, en las instituciones Benigno Tomás Argote y el
Instituto Guadalupano de la región de Boquete.