Show simple item record

dc.contributor.authorPérez Pineda, Margelis
dc.date.accessioned2023-07-28T15:17:01Z
dc.date.available2023-07-28T15:17:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://jadimike.unachi.ac.pa/handle/123456789/813
dc.description.abstractThis research was conducted at the University Regional Center of Chiriquí East, specifically with college students majoring in Mathematics and aims to contribute to the intellectual development of graduates by providing the opportunity for learning experiences constructivist line with international standards which they are being used internationally and that will allow make chances to relearn how to do the mach to achieve significant learning. For the realization of this experience we intend to use collaborative learning in the development of activities which by their degree of complexity stimulates them in the formation of a metacognition that generates the formation of cognitive conflícts that can be resolved by interacting in groups of studies. so that learning is achieved through social action. With this project we try to influence the professional future of teaching mathematics that when inserted into the educational system can apply this knowledge and can make the necessary changes in the teaching of mathematics when planning their work. Currently it exists in society a strong rejection of the learning of mathematics which impacts significantly on the poor school performance not only Meduca level but also at the university level. The overall objective of this research is to analyze human intuition and collaboratíve-meaningful leaming, and its impact on metacognítion and relearn do in the degree in Mathematics at the University Regional Center Chiriquí East.es_ES
dc.description.abstractEsta investigación se realizará en el Centro Regional Universitario de Chiriquí Oriente, específicamente con los estudiantes de la Licenciatura en Matemática y tiene como finalidad contribuir al desarrollo intelectual de los egresados al brindarle la oportunidad de realizar experiencias de aprendizaje de corte constructivista acordes a los estándares internacionales que se están utilizando a nivel internacional y que le permitirán realizar cambios en la forma de reaprender hacer la matemática para lograr aprendizajes significativos. Para la realización de esta experiencia pretendemos utilizar el aprendizaje colaborativo en el desarrollo de actividades que por su grado de complejidad los estimule en la formación de una metacognición que genere la formación de conflictos cognitivos que puedan ser resueltos al interaccionar en los grupos de estudios, de manera que el aprendizaje se logre mediante la acción social. Con este proyecto intentamos influir en los futuros profesionales de la enseñanza de la matemática para que al insertarse en el sistema educativo pueda aplicar estos conocimientos y pueda realizar los cambios necesarios en la enseñanza de la matemática al momento de planificar su trabajo Actualmente existe en la sociedad un marcado rechazo al aprendizaje de la matemática lo que incide significativamente el del bajo rendimiento escolar no solo a nivel de Meduca sino también a nivel universitario . El objetivo general de esta investigación consiste en analizar la intuición humana y el aprendizaje colaborativo-significativo, y su incidencia en la metacognición y el reaprender hacer en la Licenciatura en Matemática en el Centro Regional Universitario Chiriquí Oriente.
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chiriquíes_ES
dc.subjectEDUCACIÓN - ENSEÑANZAes_ES
dc.subjectMÉTODOS DE ENSEÑANZAes_ES
dc.subjectAPRENDIZAJESes_ES
dc.subjectTESIS - DOCTORADO EN CIENCIAS DE LA EDUCACIÓNes_ES
dc.titleEl aprendizaje colaborativo-significativo: la metacognición y el reaprender a hacer en la licenciatura en matemática en el Centro Regional Universitario Chiriquí Oriente (CRUCHIO).es_ES
dc.typeThesises_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record