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dc.contributor.authorGuerra, Isis
dc.date.accessioned2023-08-11T15:27:49Z
dc.date.available2023-08-11T15:27:49Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://jadimike.unachi.ac.pa/handle/123456789/841
dc.description.abstractEvaluation instruments and techniques are the necessary tools to obtain evidence of the students performance in the teaching and learning process. Therefore, evaluation should not only be a tool that forecasts information on whether the programmed objectives have been achieved. According to Santos Guerra (2014) these evaluation instruments and techniques should also indicate why these objectives have not been accomplished. The context of this research is based on the evaluation instruments and techniques, as well as their impact on the academic performance of students from School Zone Number One. Indeed, the increasing school failure rates represent a great problem for the educational system, due to the fact that it shows weaknesses which need to be decreased. After having checked the data collected, it is intended to offer new evaluation techniques and instruments that allow offering a wide range of forms of evaluation in a way that permits students a more objective way to be assessed. The general objective of the study was: To evaluate the incidence of evaluation instruments and techniques on academic achievement in School Zone Number ones; David. Chiriquí. 2019. This study is based on a mixed approach with a nonexperimental design and correlational scope. The study population consisted of 139 teachers and 260 students that belong to School Zone Number One. The type of sample was simple random probabilistic. The variables of the study are: the independent variable: Evaluation techniques and instruments, and the dependent variable: school performance. The data collection techniques were surveys with Liken scales and interviews. The results obtained are shown in tables and graphs for a better understanding of the reader. Such results show that training is necessary for teachers in School Zone Number One, and even for all school zones. There must be a constant training on evaluation techniques and instruments. Continuous improvement is our goal to achieve quality in education. Therefore, this is a commitment of the educational system along with the educational community. For this reason, the proposal of this study is based on the establishment of an offer for teacher improvement based on seminars on evaluation techniques and instruments. This offer will provide teachers with the knowledge and mastery in the use of these techniques, which will result in benefits for the performance of the actors in the teaching and learning process. In addition. it will contribute to lowering the failure rates at least in School Zone Number One.es_ES
dc.description.abstractLos instrumentos y las técnicas de evaluación son las herramientas necesarias para obtener evidencias del desempeño de los estudiantes en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Así pues, de allí que la evaluación no solo debe ser una herramienta que pronostique información en consecuencia a sí se han logrado los objetivos programados, según Santos -- Guerra (2014) estos instrumentos y técnicas de evaluación deben indicarnos, también. por qué no se han alcanzado dichos objetivos. El contexto de la presente investigación se fundamenta en las técnicas e instrumentos de evaluación y su incidencia en el rendimiento académico, de los estudiantes de la zona escolar Número Uno. Los altos índices de fracaso escolar representan un gran problema para el sistema educativo, pues demuestra que tiene debilidades, que hay que resolver. Se pretende, entonces, a través de los datos recopilados ofrecer nuevas técnicas e instrumentos de evaluación que permitan ofrecer una amplia gama de formas de evaluación de manera que le permita a las estudiantes alternativas más equitativas para ser evaluados. El objetivo general del estudio fue Evaluar la Incidencia de las técnicas e instrumento de evaluación en el rendimiento académico en la Zona escolar N°1. David, Chiriquí, 2019. Es de enfoque mixto, de diseño no experimental, de alcance correlacional, la población objeto de estudio estuvo integrada por 139 docentes de la zona escolar número uno y 260 estudiantes, el tipo de muestreo fue probabilístico aleatorio simple. Las variables del estudio las constituyen: la variable independiente: Técnicas e Instrumentos de evaluación y la variable dependiente rendimiento escolar, las técnicas de recolección de los datos fueron las encuestas con escalas de Likert, las entrevistas, los resultados obtenidos se muestra en tablas y gráficas, para una mejor compresión del lector. Con los hallazgos registrados se pudo determinar que; es necesario la capacitación para los docentes de la zona escolar número uno e incluso para todas las zonas escolares: capacitación constante acerca de las técnicas e instrumentos de evaluación, la mejora continúa es el norte para lograr calidad en la educación es un compromiso del sistema educativo con la comunidad educativa. Para ello, la propuesta de este estudio está fundamentada en el establecimiento de una oferta para perfeccionamiento docente basada en seminarios sobre técnicas e instrumentos de evaluación, que provean a los docentes de los conocimiento, del dominio en la utilización de dichas técnicas, que redundará en beneficios para el desempeño de los actores del proceso de enseñanza y aprendizaje. Además que contribuirá a que bajen los índices de reprobados por lo menos en la Zona Escolar Número 1.
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chiriquíes_ES
dc.subjectEDUCACIÓN - ENSEÑANZAes_ES
dc.subjectEVALUACIÓN - TÉCNICASes_ES
dc.subjectEVALUACIÓN - INSTRUMENTOSes_ES
dc.subjectTESIS - DOCTORADO EN CIENCIAS DE LA EDUCACIÓNes_ES
dc.titleLas técnicas e instrumentos de evaluación y su incidencia en el rendimiento académico. Zona escolar N°1. David, Chiriquí, 2019.es_ES
dc.typeThesises_ES


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