Show simple item record

dc.contributor.authorPittí Salazar, Darleny
dc.date.accessioned2024-05-10T15:59:27Z
dc.date.available2024-05-10T15:59:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://jadimike.unachi.ac.pa/handle/123456789/1151
dc.description.abstractExecutive functions defined as cognitive processes related to the behavior of the human being when reaching a proposed objective, as well as inhibiting inappropriate responses, focusing on stimuli, alternating tasks, getting feedback from information from the environment and appealing to the applicability of knowledge. previous. All these skills have a significant impact on reading comprehension, which includes the decoding of words and the interrelationship of the text under analysis by the reader. The research focuses on explaining the relationship between executive functions and reading comprehension of seventh grade students from the Capira Professional and Technical Institute, through the application of a mixed approach, with a descriptive exploratory scope and convenience sampling. where the units of analysis must cover a profile related to the academic index between 3.0 and 4.0, as well as not being in a repetitive degree and not being cognitively compromised. To obtain the data, the survey instrument and application of the King Figure Test and the Battery for the Evaluation of Reading Processes (PROSELEC_SE_R) are used; where qualitative and quantitative information is obtained, elements that support the mixed approach.en_US
dc.description.abstractLas funciones ejecutivas definidas como procesos cognitivos relacionados a las conductas del ser humano al momento de alcanzar un objetivo propuesto, así como, inhibir respuestas inadecuadas, enfocarse hacia estímulos, alternar tareas, retroalimentarse de la información del medio y apelar a la aplicabilidad de los conocimientos previos. Todas estas habilidades inciden de forma significativa en la comprensión lectora, la cual comprende la decodificación de palabras y la interrelación del texto objeto de análisis por parte del lector. La investigación se centra en explicar la relación entre las funciones ejecutivas y la comprensión lectora de los estudiantes de séptimo grado del Instituto Profesional y Técnico de Capira, a través de la aplicación de un enfoque mixto, con alcance exploratorio descriptivo y un muestreo por conveniencia, donde las unidades de análisis deben cubrir un perfi relacionado al índice académico entre 3.0 a 4.0, como también, no estar en grado repetitivo y ni estar comprometidos cognitivamente. Para la obtención de los datos, se hace uso del instrumento encuesta y aplicación del Teste Figura del Rey y la Batería de Evaluación de Procesos Lectores (PROSELEC_SE_R); donde se obtiene información de carácter cualitativas y cuantitativa, elementos que sustenta el enfoque mixto.es_Es
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chiriquí.es_ES
dc.subjectLECTURA -- ENSEÑANZA CORRECTIVAes_ES
dc.subjectTRASTORNO DEL APRENDIZAJEes_ES
dc.subjectCOMPRESIÓN LECTORAes_ES
dc.titleDiagnóstico de las Funciones Ejecutivas y la Relación con la Comprensión Lectora en Estudiantes de Séptimo Grado del Instituto Profesional y Técnico de Capira, 2022es_ES
dc.typeThesises_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record