Las competencias lingüísticas y su relación con los estilos de aprendizaje en la escuel de periodismo de la UNACHI.
Resumen
The research called, The linguistic competences and their relationship with learning styles at the School of Journalism of UNACHI, it consists in determining if the linguistic competences managed by teachers favor student learning. It is oriented under a mixed type approach(use of more than one method), with descriptive and correlationalscope; since it measures the degree of relationship between the variables. Regarding the quantitative paradigm, it is non-experimental transversal considering that the data will be collected in a single moment, cross-sectional and for the qualitative aspect, the action research design was used, because the researcher is involved with the population to know the circumstance and suggest alternatives for improvements. For the quantitative analysis and to verify the reliability of the instrument, it was calculated by Cronbach's alpha coeflicient, resulting in .996 and .861 for students and teachers respectively, which indicated highly acceptable according to the scale. The type of sample was simple random this technique is that allthe elements that make up the universe have the same probability of being selected. After calculating the sampling formula which resulted in: 51 students from first to fourth year of the Degree in Journalism and the questionnaire was applied. For the purpose of the interviews, 12 teachers and 4 authorities were applied. The collection instruments produced significant results since it was possible to show weaknesses in the topic of study. Finally, it is presented as a product of the analysis. reflection and rigorous support of existing theories supported by the findings, the proposed Manual of innovative learning strategies for the effective consolidation of the linguistic competences of the students of the journalism school of UNACHI. The purpose of this manuals is to offer alternatives aimed at teachers and students at the university level, linked to the development of language skills. La investigación denominada, Las competencias lingüísticas y su relación con los
estilos de aprendizaje en la Escuela de Periodismo de la UNACHI, consiste en
determinar si las competencias lingüístícas manejadas, por los docentes, favorecen el
aprendizaje de los estudiantes. Se orienta bajo un enfoque tipo mixto (utilización de
más de un método), con alcance descriptivo y correlacional, ya que mide el grado de
relación entre las variables. En cuanto al paradigma cuantitativo es no experimental
transversal considerando, que los datos serán recolectados en un solo momento. Para
el aspecto cualitativo, se empleó el diseño de investigación acción, debido a que, la
investigadora se involucra con la población para conocer las circunstancias y sugerir
alternativas de mejoras. Para el análisis cuantitativo y comprobar la confiabilidad del
instrumento, se calculó a través del coeficiente Alfa de Cronbach, resultando , .996
(estudiantes) y .861 (docentes); considerado aceptable, según la escala.
Eltipo de muestra fue aleatoria simple, esta técnica permite, que todos los elementos,
que forman el universo tengan igual probabilidad de ser seleccionados. Luego de
calcular la fórmula de muestreo, la cual dio como resultado: 51 estudiantes, de primero
a cuarto año de la Licenciatura en Periodismo, se les aplicó el cuestionario. Para
efecto de las entrevistas se interrogaron a 12 docentes y a 4 autoridades.
Los instrumentos de recolección arrojaron resultados signíficativos ya que se pudo
evidenciar debilidades en el tópico de estudio. Finalmente se presenta como
producto del análisis, reflexión y apoyo riguroso de teorías existentes sustentadas en
los hallazgos, la propuesta Manual de estrategias de aprendizaje innovadoras para la
consolidación efectiva de las competencias lingüísticas de los estudiantes de la
Escuela de Periodismo de la Universidad Autónoma de Chiriquí. Este manual tiene
como finalidad, ofrecer alternativas dirigidas a los docentes y estudiantes del nivel
universitario, vinculados con el desarrollo de las competencias lingüísticas.