Experiencias de familias con hijos adolescentes agresivos
Abstract
This research is based on the assumption that the experiences of families with aggressive
adolescent children are conflictive and its purpose to interpret the experiences, describe attitudes,
narrate feelings, and identify the parenting style used by families with aggressive adolescent
children. We used a qualitative methodology and a phenomenological design. The non probabilistic sample was handled by convenience. The information was collected through the daily
field instrument and the semi-structured interview and non-participant observation techniques. The
data was analyzed through mental maps with their proper interpretation. The main results reveal
that the experiences of families with aggressive children have been conflictive, with negative
difficulties that transcend home, school and college, such as: complaints from professors and
teachers, low academic performance, loss of interest and motivation for education, delegating
responsibility for care to other relatives such as uncles and grandparents, since the parenting style
used does not achieve behavior modification. La investigación parte del supuesto de que las experiencias de las familias con hijos
adolescentes agresivos son conflictivas y plantea como propósito interpretar las experiencias,
describir las actitudes, narrar los sentimientos e identificar el estilo de crianza utilizado por las
familias con hijos adolescentes agresivos. Se utilizó la metodología cualitativa y diseño
fenomenológico. Se manejó la muestra no probabilística por conveniencia. La información se
recopiló a través del instrumento, diario de campo y las técnicas y la entrevista semiestructurada
y observación no participante. Los hallazgos fueron interpretados a través de mapas mentales con
su debida interpretación. Los principales resultados revelan que las experiencias de las familias
con hijos agresivos han sido conflictivas, con dificultades negativas que transciende del hogar, a
la escuela y en el colegio, tales, como: quejas de los profesores y maestros, bajo rendimiento
académico, pérdidas del interés y motivación por la educación, delegar la responsabilidad del
cuidado a otros familiares como tíos y abuelos, ya que el estilo de crianza utilizado no logra la
modificación de la conducta.