Show simple item record

dc.contributor.authorGonzález Atencio, Rosemary Eva
dc.date.accessioned2023-07-11T14:31:12Z
dc.date.available2023-07-11T14:31:12Z
dc.date.issued2023-04-15
dc.identifier.urihttp://jadimike.unachi.ac.pa/handle/123456789/781
dc.description.abstractThe present research related to stress factors that influence the academic performance of students of the School of Psychology of the Universidad Autonoma de Chiriquí, Panama, 2021. This research study it is a quantitative approach with a non-experimental correlational design. The sample included 45 students from second to fifth year belonging to the night shift. For data collection, were used four Likert scales as instruments which were applied to the students, getting the following results. Where the null hypothesis is accepted and it can be concluded that stress factors has a meaningful influence in the academic performance of students. In addition, it was possible to corroborate that most of the students actually show feeling stress due to the overload of homework, assignments and exams. On the other hand, they make clear that they have little time to study and also that the amount of material to study is too much. Many of the students also pointed out that they have symptoms of physical illnesses because of this, regular headaches was one of the most quoted. Despite this, it was possible to state that the surveyed students present a level of acute episodic type stress, their academic performance has not deteriorated, and more than half of the students keep a satisfactory academic achievement.es_ES
dc.description.abstractEl presente trabajo de investigación relacionado con factores de estrés que influyen en el rendimiento académico de los estudiantes de la escuela de psicología de la Universidad Autónoma de Chiriquí, Panamá, 2021. Dicho estudio de investigación corresponde a un enfoque cuantitativo con un diseño no experimental correlacional. La muestra estuvo constituida por 45 estudiantes de segundo a quinto año pertenecientes a la jornada nocturna. Para la recolección de datos, se utilizó como instrumentos cuatro escalas de Likert que fueron aplicadas a los estudiantes, arrojando los siguientes resultados. Donde se acepta la hipótesis nula y se puede concluir que los factores de estrés influyen en el rendimiento académico de los estudiantes. Además, se pudo corroborar que efectivamente la mayoría de los estudiantes registran sentir estrés por la sobre carga de tareas, trabajos y exámenes. Por otra parte, manifiestan que tienen poco tiempo para estudiar y también que la cantidad de material para estudiar es demasiada. Muchos de los estudiantes también recalcaron que presentan síntomas físicos debido a esto. uno de los más mencionados fue el dolor de cabeza constante. Pese a esto se pudo comprobar que los estudiantes encuestados presentan un nivel de estrés tipo agudo episódico, su rendimiento académico no ha desmejorado, más de la mitad de los estudiantes mantienen un índice académico satisfactorio.
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chiriquíes_ES
dc.subjectPSICOLOGÍA - ENSEÑANZAes_ES
dc.subjectPSICOLOGÍA -- ESTRÉSes_ES
dc.subjectPSICOLOGÍA EDUCATIVA -- RENDIMIENTO ACADÉMICOes_ES
dc.subjectTESIS - PSICOLOGÍAes_ES
dc.titleFactores de estrés que influyen en el rendimiento académico de los estudiantes de la escuela de psicología de la Universidad Autónoma de Chiriquí, Panamá, 2021.es_ES
dc.typeThesises_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record